15 november 2008

Vissen bij Berowra Waters / Fishing at Berowra Waters

Wellicht wisten jullie al dat de playgroup waar Daan naar toe gaat, aangesloten is bij een kerk. Een groep mannen hiervan (van jong tot oud) gaat een paar keer per jaar vissen en inmiddels ken ik er ook een paar van, en vroegen ze of ik ook mee ging. Natuurlijk, altijd gezellig. Zaterdag om 7 uur verzamelen en dan een klein uurtje rijden naar Berowra Waters. Het is ten noorden van Sydney aan het uiteinde van de Hawksbury River. Ik was er nog nooit geweest en het is prachtig daar, kijk maar naar de foto's. Ze hadden een bootje gehuurd en er was voor eten en drinken gezorgd. Omdat ik zelf geen vismateriaal heb, kon ik van iedereen wat lenen. Als aas gebruikten de meesten garnalen maar dat werkte niet voor mij. Uren bezig geweest, maar de haak was schoon eer ik het in de gaten had.
Maar het vissen gaat niet om het vissen. Het was vooral een gezellig ochtend op het water met veel slappe en sterke verhalen. Een gemixt gezelschap van echte Aussies dus ook leerzaam voor mij (op het werk zit ik met meer Europeanen en Aziaten dan met Australiers). Uiteindelijk toch iets aan de haak geslagen: een puffer fish. Had hem nog nooit gezien, maar je moet hem blijkbaar niet aanraken want hij heeft een giftige huid. Bruce haalde een tang tevoorschijn, en de haak werd vakkundig verwijderd.
Een ding was ik nog vergeten te melden over de boot. Er zit een bbq op! Hoe kan het ook anders. Overal zitten hier bbq’s. In de parken, bij het strand. En als ze er niet zijn, dan nemen ze hem zelf wel mee. Om twaalf uur ging de esky (koelbox) open, kwamen zakken met vlees tevoorschijn en ging de vlam in de bbq. Binnen no time zat ik met een dikke boterham met worst, spek, ei, tomaat en ui te worstelen. Heerlijk! En toen nog een, maar dat was wel genoeg. Toen de buik vol was, voeren we terug naar het haventje. Het uitzicht was erg mooi. Dat vond ik blijkbaar niet alleen want op veel plekken hadden ze huizen gebouwd, die alleen met de boot bereikbaar waren. En ze zijn permanent bewoond, dus boodschappen doen, begint met een boottochtje.
Nadat we veilig aan wal waren, zijn we met z’n vieren (met degene met wie ik in de auto zat) nog koffie gaan drinken in een cafeetje en hebben we nog een tijdje zitten praten.
Een gezellige ochtend, goed gezelschap en lekker gegeten. Vissen? Oh ja, we gingen vissen.

Some of you may know that Daan’s playgroup is organised through a church. A couple of the men (young and older) go on a fishing trip a couple of times a year. I have gotten to know a couple of them and they invited me to come along. Of course; sounds great. Saturday 7am we assembled and it took a little less than an hour to reach Berowra Waters. That’s north of Sydney at the end of the Hawkesbury river. I have never been there before and it is beautiful, take a look at the pictures. They rented a boat there and brought food and drinks. Because I don’t have any fishing gear myself, I could borough stuff from everybody. For bate most of them used prawns, but that didn’t work for me. I tried for hours but the hook was clean before I noticed anything had happened.
But fishing is not about fishing. It was mostly a fun morning on the water with a lot of talk about nothing. It was a mixed company of all Australians, so learned stuff as well (at work there are more Europeans and Asians than there are Australians). I finally managed to catch something: a puffer fish. Never saw him before but apparently the skin is poisonous. Bruce got a set of pliers and removed the hook very professionally.
One thing I forgot to mention about the boat: it has got bbq! What else. Bbq’s are everywhere; in the park, near the beach. And when they are not there, people bring them along themselves. At noon, the esky was opened, bags of meat appeared and the bbq was lit. And in no time I was struggling with a big sandwich with sausages, bacon, egg, tomato and union. Yummy! And then another one, but that was enough. When everybody was done, we drove back to the harbour. The view was spectacular. And it wasn’t just me who thought that. Along the shore, a number of houses had been built, only reachable by boat. And people are living here permanently so shopping starts with a little boat trip.
After safely reaching the shore, the four of us (who shared a car driving up) went for a coffee in a nearby cafĂ© and spent some time talking. It was a very nice way to spend a Saturday morning, good company and good food. Fishing? That’s right, we went fishing.

Geen opmerkingen: